Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --> مراقبت بعد از اندوسکوپی بینی | سردرد بعد از عمل سینوس | بعد از عمل سینوس چه باید کرد

این مراقبت ها بعد از عمل اندوسکوپی بینی الزامی است!!!

مراقبت بعد از اندوسکوپی بینی

عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی اندوسکوپی بینی شما را با مشکلات جدی مواجه می کند!!! چرا رعایت مراقبت بعد از اندوسکوپی بینی مهم است؟

شاید با خودتان فکر کنید که جراحی آندوسکوپی سینوس پایان کار است!! اما این باور اشتباه است. رعایت مراقبت های بعد از این عمل درمانی می تواند نتایج حاصل را تقویت و روند بهبود شما را تسریع کند.

مراقبت های مهمی که باید بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس ها رعایت کنید، در ادامه ی مطلب آورده شده است، ولی قبل از آن لازم است، اطلاعاتی در مورد کاندید های مناسب این جراحی و روند انجام آن، کسب نمایید.

هدف از جراحی آندوسکوپی سینوس

سینوزیت، عفونت سینوس ها، گرفتگی مجاری تنفسی، احساس سنگینی در سر، بزرگ شدن شاخک های بینی، ترشحات بد بو و… از جمله عوارضی هستند که افراد را آزرده خاطر می کنند.

در برخی موارد استفاده از قرص های ضد حساسیت و داروهای دیگر، جوابگوی نیاز بیمار و رفع عوارض مذکور نمی باشند. به همین دلیل ممکن است تنها راه قطعی درمان این عوارض، جراحی آندوسکوپی سینوس باشد.

به یاد داشته باشید، جراحی آندوسکوپی سینوس یک روش بسیار نوین می باشد. در این جراحی با استفاده از دستگاه اندوسکوپ با لنزهای بسیار ظریف و متفاوت می توان مشکلات بیمار را برطرف نمود. حتی با وجود وسیله ای به نام shaver، می توان پولیپ های بینی را با ساده ترین روش خارج نمود.

جراحی آندوسکوپیک سینوس

زمان جراحی آندوسکوپی  سینوس

بسته به شدت عوارض موجود این عمل جراحی ممکن است از ۱ ساعت تا ۵ یا حتی ۶ ساعت به طول انجامد.

پارامترهایی نظیر شدت درگیری سینوس ها و یا اینکه کدام سینوس نیاز به عمل جراحی آندوسکوپی دارد، مدت زمان عمل در هر فرد متفاوت می باشد.

عوارض بعد از عمل آندوسکوپی سینوس

با توجه به مجاورت سینوس ها به اعضای مهم و حیاتی مانند: مغز، چشم ها و حتی شاهرگ های ناحیه ی گردن، حساسیت عمل جراحی آندوسکوپی بینی بسیار بالا است.

به هر شکل اگر جراح آندوسکوپی سینوس با اشراف و علم کافی عمل جراحی را انجام دهد، احتمال ایجاد عوارض نامطلوب بعد از عمل برای بیمار به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

بالعکس اگر جراح علم کافی برای مواجهه با پاتتولوژی های داخل بینی را حین عمل جراحی نداشته باشد، ممکن است عوارض نامطلوب و حتی غیر قابل جبرانی را به بیمار تحمیل کند.

عوارض بعد از عمل آندوسکوپی بینی

نتایج حاصل از عمل جراحی اندوسکوپی سینوس

عمل آندوسکوپی بینی برای درمان بیماری های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال عفونت سینوس ها یکی از بیماری های آزاردهنده محسوب می شود و فرد مبتلا، دچار عوارض مختلفی مانند: آبریزش بد بود از بینی، احساس سنگینی در سر، گرفتگی مجاری تنفسی و… می شود.

با عمل جراحی آندوسکوپی سینوس عفونی، می توان عوارض موجود را برطرف ساخت و علائم این بیماری را بهبود بخشید. به خاطر داشته باشید با اینکه انتخاب بهترین جراح آندوسکوپی سینوس می تواند تاثیر مستقیمی در کسب نتایج ایده آل و رضایت بخش از این عمل  داشته باشد، ولی این به منزله ی اتمام کار نیست!!!

زیرا بیمار موظف به رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس می باشد. زیرا تنها از این طریق می توان نتایج مطلوب حاصل از عمل آندوسکوپی سینوس را تقویت کرده و روند بهبودی را سرعت بخشید.

بعد از اتمام جراحی آندوسکوپی سینوس؛ مواد قابل جذب یا غیرقابل جذب مانند تامپون، داخل حفره های بینی قرار می گیرد. (امروزه بیشتر، از مواد قابل جذب استفاده می شود.)

بعد از عمل سینوس چه باید کرد؟

در ادامه به معرفی راهکارهای موثر برای رعایت هرچه بهتر مراقبت های بعد از عمل اندوسکوپی سینوس می پردازیم.

• قطع خونریزی بعد از عمل

خونریزی جزئی از کناره های بینی بعد از عمل اندوسکوپی امری طبیعی است. نگران نباشید؛ این قطرات خون را می توان با استفاده از قطره های موضعی که باعث بسته شدن عروق می شوند، کنترل کرد.

همچنین برای کاهش این خونریزی لازم است فرد هنگام استراحت و دراز کشیدن سر خود را کمی بالاتراز سطح بدن (با زاویه ی ۴۵ درجه) قرار دهد تا از این طریق بتواند شانس خونریزی از بینی را به مراتب کمتر کند.

• مصرف کورتون و آنتی بیوتیک

در مدت زمان حضور بیمار بعد از عمل جراحی در کلینیک و یا بیمارستان؛ معمولا استفاده از آنتی بیوتیک و یا حتی کورتون (در مواقعی که بیمار پولیپ های شدید بینی داشته باشد) را توصیه می کنیم.

همچنین دقت داشته باشید که؛ بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان باید داروهای تجویز شده توسط جراح آندوسکوپی سینوس را در زمان معین و به صورت منظم مصرف نماید.

• تسکین درد بعد از عمل جراحی

احساس درد جزئی بعد از عمل جراحی کاملا طبیعی است. هشدار: به هیچ عنوان از مسکن های حاوی حاوی آسپرین، بروفن، پیروکسی کام، مفنامیک اسید و… استفاده نکنید. این مسکن ها شانس خونریزی بعد از عمل جراحی را بیشتر می کند.

بهترین مسکن پیشنهادی برای کاهش درد بعد از عمل آندوسکوپی سینوس، استامینوفن است.

• شستشوی بینی بعد از جراحی اندوسکوپی

شستشوی بینی با سرم های مخصوص (با دمای معمولی اتاق) بعد از عمل باعث خارج شدن ترشحات و باز شدن راه هوایی از طریق بینی می شود.

این شستشو با استفاده از سرنگ های بدون سوزن قابل انجام است. به صورتی که بیمار با استفاده از سرنگ سرم شستشو را به داخل حفره های بینی خود پمپ می کند.

این مرحله از مراقبت های بعد از عمل آندوسکوپی بینی، نقش بسیار مهمی در کوتاه کردن دوره نقاهت و تسریع روند بهبودی دارد.

• فین کردن بعد از عمل اندوسکوپی بینی

به هیچ عنوان در روزهای ابتدایی بعد از عمل جراحی، فین نکنید. زیرا فین کردن های زیاد، افرادی که عفونت و یا پولیپ های بینی آن ها به اطراف چشم هایشان راه پیدا کرده است، را مستعد خونریزی های داخل چشمی می نماید.

• بنابراین از فین کردن و یا گرفتن بینی خود اجتناب کنید. در هنگام عطسه نیز سعی کنید حجم زیادی از هوا را از طریق دهان خود خارج کنید تا به بافت بینی، فشاری وارد نشود.

حفظ رابطه با جراح

حفظ ارتباط با جراح بسیار مهم است. علی الخصوص افرادی که پولیپ های بینی داشته و یا دچار عفونت مزمن سینوس بوده اند نیاز است تا به صورت منظم به جراح خود مراجعه و وضعیت خود را بررسی نمایند.

هشدار: اگر این علائم را مشاهده کردید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:

• آبریزش شدید از یک یا هر دو سوراخ بینی
  • سفتی گردن

چکیده مطلب

بیمار با مراقبت بعد از اندوسکوپی بینی می تواند دوره ی نقاهت خود بعد از عمل جراحی را کوتاه تر و روند بهبودی خود را تسریع نماید.

همچنین با توجه به حساسیت بالای جراحی اندوسکوپی و مجاورت سینوس ها با ارگان های مهم و حیاتی مثل: مغز، چشم ها، شاهرگ های نواحی گردن و… لازم است یک سری نکات مراقبتی و بهداشتی را بعد از این عمل درمانی رعایت کرده تا مانع از ایجاد عوارض نامطلوب شد.

همچنین با رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل آندوسکوپی؛ شانس خونریزی و یا ابتلا به عفونت به طرز قابل ملاحظه ای کنترل و کاهش پیدا می کند.

شما عزیزان می توانید برای کسب مشاوره و اطلاعات لازم از دکتر هیربد بهنام (جراح و متخصص گوش، حلق و بینی) از طریق زیر اقدام نمایید:

12 − ده =