Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --> سینوزیت و سردرد | راه کاهش سردرد سینوزیت | رهایی از سردرد سینوزیت | درمان سردرد سینوسی

رابطه ی سینوزیت و سردرد چیست؟

سینوزیت و سردرد

ابتدای این مطلب را با این سوال شروع کنیم؛ به نظر شما رابطه ی سینوزیت و سردرد چیست؟

آیا علت شایع سردرد، سینوزیت می باشد؟

در پاسخ به سوالات فوق باید گفت؛ برخلاف باور عموم؛ سینوزیت یک علت غیرشایع برای سردرد محسوب می شود. ۹۰ تا ۹۵ درصد عوامل موثر در ایجاد سردرد، منشاء غیر سینوزیتی دارند.

به طور مثال از جمله سردردهای شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سردرد های میگرنی
  • سردردهای مغزی
  • سردردهای عصبی و…

سینوزیت چیست؟

در اصطلاح به تورم و التهاب دیواره ی داخلی سینوس ها سینوزیت اطلاق می شود. این التهابات می توانند به واسطه ی آلرژی و یا نفوذ میکروارگانیسم های عفونت زا اتفاق بیافتند.

در این حالت فرد احساس فشار و سنگینی بیشتری در سینوس های خود پیدا می کند.

دکتر هیربد بهنام جراح پلاستیک در تهران می باشند. شما عزیزان می توانید برای کسب مشاوره و اطلاعات لازم جهت درمان سردرد سینوزیتی از طریق زیر اقدام نمایید:

علائم سردرد سینوسی

شاید از خود بپرسید علائم سردرد سینوزیت چیست؟ چگونه می توان سردرد ناشی از سینوزیت را تشخیص داد؟

طبق آمار به دست آمده در کشور آمریکا حدود ۳۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور به سینوزیت مبتلا هستند. سینوزیت به معنای التهاب حفره های هوایی پیرامون بینی می باشد. این التهابات باعث گرفتگی مخاط و سایر عوارض مربوط در فرد خواهند شد.

دکتر Ellen Drexler “مدیر مرکز سردردمایموندز نیویورک سیتی”  در پاسخ به این سوال که آیا سینوزیت می تواند باعث ایجاد سردرد در فرد شود، می گوید: (اغلب افرادی که اظهار دارند دچار سردرد سینوسی شده اند به میگرن مبتلا هستند!)

گرفتگی مخاط و سنگینی سر از جمله عوامل مشهود سردردهای ناشی از سینوزیت می باشند. در تشخیص صحیح سردرد سینوزیت می توانید به موارد زیر توجه نمایید:

• اغلب این سردردها در نواحی اطراف چشم ها، گونه ها و یا پیشانی فرد ایجاد می شوند.
  • تنگی نفس و کاهس حس بویایی فرد
  • غلیظ تر و تیره رنگ تر شدن ترشحات مخاطی بینی
علائم سردرد سینوسی

معمولا یکی از علل موثر در سینوزیت و سردرد ناشی از آن، عفونت مجاری فوقانی تنفسی و یا عود کردن حساسیت و آلرژی فرد می باشد.

• شدت سردرد سینوسی در هنگام صبح بیشتر می باشد و با تکان دادن سر به سمت پایین این شدت افزایش خواهد یافت.
  • تب، گلودرد، آبریزش شدید از بینی از جمله علائم سردرد سینوسی هستند.

رهایی از سردرد سینوزیت

کنترل علائم آلرژی و جلوگیری از ابتلا به انواع عفونت، بهترین روش برای مقابله با سردردهای سینوسی می باشد. برای توجه به نکات بیان شده موارد زیر را مد نظر بگیرید:

• مرتب دست ها و صورت خود را بشورید
  • استفاده از واکسن های ضد آنفولانزا
  • مصرف مایعات
  • مصرف داروهای خوراکی و یا تزریقی ضد حساسیت

هشدار: در مصرف اسپری های تنفسی زیاده روی نکنید. استفاده ی بیش از اندازه ی این اسپری ها منجر به آسیب دیدگی سینوس ها و گرفتگی مجدد بینی خواهند شد.

• قرص برای سردرد سینوزیتی

معمولا سردردهای سینوسی به واسطه ی مصرف داروهای بدون نسخه ای مانند: استامینوفن تسکین می یابند. استفاده از کمپرس های گرم و یا شستشوی بینی با سرم های نمکی، می توانند به تسکین علائم کمک بزرگی نمایند.

• افراد مبتلا به فشار خون و یا ناراحتی های قلبی قبل از مصرف داروهای ضد حساسیت با پزشک خود مشورت نمایند.

سینوزیت و سردرد

چگونه از سردرد سینوزیت خلاص شویم؟

اگر علائمی مانند: گرفتگی بینی و یا احساس سنگینی با درمان های ساده ی فوق الذکر از بین نرفتند؛ به احتمال زیاد شما به سیینوزیت مبتلا شده اید.

عفونت سینوس ها علت شایعی در ابتلا به بیماری سینوزیت است. در افرادی که به روش های ساده ی درمانی پاسخ نداده اند؛ جراحی آندوسکوپی سینوس، گزینه ی درمان قطعی و مناسب سینوزیت و سردرد ناشی از آن، محسوب می شود.

در این قسمت نمونه ای از جراحی آندوسکوپی سینوس چرکی توسط دکتر هیربد بهنام (جراح آندوسکوپی سینوس در تهران) را مشاهده می نمایید:

کلام آخر

در انتها باید خاطر نشان کرد که هر نوع سردردی منشاء سینوسی ندارد. بنابراین لازم است تا تشخیص دقیق علت سردرد از درمان های خودسرانه پرهیز نمایید.

شما عزیزان می توانید اطلاعات مناسب در مورد سینوزیت و سردرد (راه تشخیص مناسب این عارضه، روش های درمانی مربوطه و…) را از متخصص گوش حلق و بینی کسب نمایید.

4 + هشت =