نکات مهم در جراحی آندوسکوپیک سینوس ها

جراحی آندوسکوپی سینوس

بررسی بینی با آندوسکوپ، تغییرات بسیاری را در زمینه ارزیابی و درمان رینوسینوزیت ایجاد کرده است. این ابزار، اطلاعاتی دقیقی را در خصوص ساختار بینی و سینوس ها در اختیار پزشک قرار می دهد و پزشک راحت تر قادر به بررسی و مشاهده این ساختارها می باشد.

جراحی آندوسکوپی سینوس، بدون ایجاد برش در صورت انجام می شود و آندوسکوپ از طریق سوراخ های بینی وارد می شود.

جراحی آندوسکوپی سینوس، برای بیماران مبتلا به رینوسینوزیت مزمن که درمان دارویی مانند مصرف آنتی بیوتیک، استروئیدهای خوراکی، اسپری های بینی و یا داورهای ضد حساسیت، جواب نداده است، مزایای بسیاری را به همراه دارد. رینوسینوزیت مزمن، با التهاب بافت موکوز بینی و سینوس ها همراه می باشد. در بسیاری از موارد، رینوسینوزیت مزمن به جراحی نیاز ندارد و مصرف آنتی بیوتیک و یا سایر داروها به تسکین علائم این بیماری کمک خواهد کرد.

دکتر هیربد بهنام متخصص گوش،حلق و بینی، و جراح پلاستیک و زیبایی در تهران می باشند. راه های ارتباطی با دکتر هیربد بهنام به شرح زیر است:
شماره های تماس: ۰۲۱۲۲۶۱۵۳۹۴

علاوه بر این، جراحی سینوس با  آندوسکوپی به  تسکین علائم ناشی از انحراف تیغه میانی، بزرگ بودن شاخک های بینی و پولیپ نیز کمک می کند.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که برخی شرایط نیز می توانند منجر به بروز علائمی در بینی و سینوس ها شوند. به همین خاطر، جهت تشخیص قطعی رینوسینوزیت مزمن، ارزیابی دقیق بیمار و انجام تست هایی مانند سی تی اسکن نیاز می باشد.

از آن جایی که عفونت باکتریایی یکی از مهم ترین ریسک فاکتورها در ابتلا به رینوسینوزیت مزمن می باشد، مصرف یک دوره طولانی آنتی بیوتیک برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. سایر داروها نیز به تسکین التهاب و کاهش تولید موکوز کمک می کنند.

در صورتی که با مصرف دارو، تغییری در بهبود علائم مشاهده نشود و یا با قطع دارو، علائم مجدد ظاهر شوند، جراحی در نظر گرفته خواهد شد.

جراحی آندوسکوپیک سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس، جراحی پیچیده ای است و پزشک پیش از انجام جراحی، به معاینات دقیق فیزیکی و بالینی بیمار خود می پردازد و انجام سی تی اسکن و آندوسکوپی بینی را تجویز می کند. سابقه هر گونه درمان در گذشته نیز باید بررسی شود.

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، مصرف دارو اولین خط درمان رینوسینوزیت مزمن می باشد. در صورتی که درمان دارویی در گذشته موثر واقع نشده باشد، درمان مجدد باید از سر گرفته می شود تا انجام جراحی تا حد امکان به تعویق بیفتد.

اما در صورتی که نیاز به انجام جراحی باشد، بیمار باید با مشورت پزشک خود، از تمامی جوانب این جراحی آگاهی پیدا کند.

مزایای جراحی سینوس با آندوسکوپی

جراحی سینوس با آندوسکوپی به منظور بهبود وضعیت ترشح از سینوس ها و باز شدن مجاری هوایی انجام می شود برخی دیگر مزایای انجام این روش عبارتند از:

• کاهش احتمال بروز و شدت عفونت های سینوسی
  • بهبود و تسکین علائم مرتبط با سینوزیت
  • باز شدن مجاری تنفسی
  • بهبود حس بویایی بیمار

آمادگی قبل از جراحی سینوس با آندوسکوپی

تمامی بیماران باید قبل از جراحی، سی تی اسکن را انجام دهند.

بسته به شرایط فیزیکی و جسمانی بیمار، انجام تست های روتین مانند آزمایش خون و یا تست های بیشتر برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.

گاهی مصرف برخی داروهای خاص پیش از جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. بیمار باید این داروها را به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کند.

در صورتی که بیمار مبتلا به آسم باشد، مصرف داروها باید ادامه پیدا کند، حتی اگر آسم تحت کنترل باشد.

مصرف هر گونه دارو باید به پزشک گزارش داده شود.

بیماران باید در نظر داشته باشند که:

• مصرف آسپیرین و یا داروهای حاوی سالیسیلات از ده تا چهارده روز قبل از جراحی ممنوع می باشد. آسپیرین احتمال خونریزی را افزایش می دهد.
  • مصرف داروهای استروئیدی و ضد التهابی، حداقل پنج روز قبل از جراحی ممنوع می باشد. این قبیل داروها نیز احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • سیگار کشیدن به مدت حداقل سه هفته قبل و حتی بعد از جراحی ممنوع می باشد.
  • خوردن و آشامیدن تا نیمه شب روز بعد از جراحی ممنوع می باشد. در صورتی که بیمار داروی خاصی مصرف می کند، می تواند با مشورت پزشک دارو را صبح قبل از جراحی مصرف کند.

مشورت با پزشک و شرکت در جلسات مشاوره، مهم ترین اقدام پیش از انجام جراحی می باشد.

روند جراحی سینوس با آندوسکوپی

این جراحی با درد و ناراحتی همراه نیست و در بیشتر موارد تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

روند جراحی به این صورت است که ابتدا ابزاری طریف و باریک به نام آندوسکوپ به همراه دوربین متصل به آن وارد بافت بینی و سینوس ها می شود تا هر گونه علت انسداد گرفتگی سینوس ها مانند پولیپ و یا بافت اسکار برداشته شود.

در پایان جراحی، ممکن است از پک هایی که مانند پانسمان عمل می کنند جهت جذب و کنترل خونریزی استفاده شود.

بعد از جراحی سینوس با آندوسکوپی

احتمال مشاهده ترشح خونی به مدت تقریبا دو هفته بعد از انجام این جراحی وجود دارد، که کاملا طبیعی بوده و به مرور برطرف خواهد شد.

از گرفتن بینی و یا فین کردن باید به مدت دو هفته خودداری شود.

با بازگشت ترشح سینوسی به حالت قبل، ممکن است ابتدا ترشحات موکوزی خونی و ضخیمی دیده شود که کاملا طبیعی می باشد.

مصرف آسپیرین و داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی، تا دو هفته بعد از جراحی ممنوع  می باشد. این قبیل داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

بعد از جراحی، نکاتی که در خصوص استفاده از اسپری بینی، مصرف آنتی بیوتیک و سایر داروها در اختیار بیمار قرار می گیرند، باید رعایت شوند.

علاوه بر این، بیمار باید جهت معاینات بیشتر، مراجعه به پزشک را در برنامه خود داشته باشد. در این معاینات، حفره جراحی تمیز و بررسی و اسکارهای اولیه برداشته می شوند.

در پایان باید ذکر کنیم که حتی با انجام جراحی آندوسکوپی سینوس، احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. در چنین شرایطی، سایر گزینه های درمانی و یا جراحی برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد. اقدامات درمانی بعد از جراحی ادامه خواهد داشت، به خصوص اگر بیمار مبتلا به آلرژی و یا پولیپ باشد.

هدف از انجام جراحی سینوس  با آندوسکوپی، بهبود علائم و رضایت بیمار می باشد.