Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --> بهترین درمان پولیپ بینی | کندن پولیپ بینی | تشخیص پولیپ بینی | علائم پولیپ بینی

بهترین راه برای خلاص شدن از پولیپ بینی

بهترین درمان پولیپ بینی

بهترین درمان پولیپ بینی چیست؟ آیا به دنبال راهی برای درمان پولیپ بینی خود می باشید؟

آیا می دانید عدم درمان به موقع پولیپ بینی چه عواقبی را به دنبال دارد؟

بسیاری از افراد نمی توانند علائم پولیپ بینی را تشخیص دهند و به همین دلیل از ابتلا به این عارضه بی اطلاع هستند. شاید برایتان سوال باشد که پولیپ بینی چیست و چه عوارضی را به دنبال دارد؟

در ادامه قصد بررسی همه جانبه ی پولیپ بینی و روش های درمان قطعی این عارضه، داریم. همراه ما باشید.

مفهوم پولیپ بینی

پولیپ بینی به توده ی نرم و غیر سرطانی اطلاق می شود. این توده می تواند در مجاری بینی یا سینوس ها قرار بگیرد.

اغلب پولیپ های بینی در صورت کوچک بودن، مشکلات خاصی ایجاد نمی کنند. مشکل از جایی شروع می شود که پولیپ بینی رشد کرده و بزرگ شود.

پولیپ های بزرگ شده به صورت قطره اشک یا خوشه ی انگور، به صورت معلق مجاری تنفسی بینی را مسدود می کنند و می توانند بستر مناسبی برای عفونت های مکرر یا کاهش حس بویایی را فراهم آورند.

عکس پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی

همانطور که در مطلب بالا به آن اشاره کردیم؛ اگر اندازه ی پولیپ بینی کوچک باشد، تشخیص آن کمی دشوار خواهد بود. پولیپ بینی نیز مانند سایر عوارض دارای علامت و نشانه می باشد.

شما می توانید با اطلاع از علائم پولیپ بینی، هنگام مواجه شدن با آن ها سریعا به جراح پلاستیک مراجعه کنید تا بتوانید در مراحل ابتدایی این عارضه را درمان کنید.

در مواردی برای تشخیص قطعی پولیپ بینی می توان از آندوسکوپ استفاده کرد. پزشک متخصص با استفاده از آندوسکوپی می تواند عوارض موجود را بررسی کند و بهترین روش را برای درمان آن ها انتخاب نماید.

علائم پولیپ بینی

برای پاسخ به سوال؛ از کجا بدانیم پولیپ بینی داریم؟ لازم است به علائم مهم زیر توجه کنید:

• آبریزش بینی
  • احساس خارش در اطراف چشم ها
  • کاهش حس بویایی (اگر پولیپ خیلی بزرگ باشد ممکن است حس بویایی فرد به طور کامل قطع شود.)
  • احساس درد در دندان های فک بالا
  • انسداد بینی و گرفتگی مداوم مجاری تنفسی
  • احساس درد در ناحیه ی سر و صورت
  • احساس فشار در حفره ی بینی و صورت
  • خروپف هنگام خوابیدن
  • تنگی نفس و…

با مشاهده ی علائم فوق الذکر لازم است تا هرچه سریع تر به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم موجود می تواند عوارض را ریشه یابی کند.

به خاطر داشته باشید تمام افراد مبتلا به پولیپ بینی، تمامی علائم مذکور را ندارند. بلکه شدت برخی از علائم در گروهی از افراد شدید و در گروه دیگر خفیف است.

علت ایجاد پولیپ بینی

طبق تحقیقات به عمل آمده تا به امروز، علت قطعی پولیپ بینی شناسایی نشده است. همچنین این عارضه محدوده ی سنی خاصی را شامل نمی شود و ممکن است افراد را در هر سنی مبتلا سازد.

با این حال طبق نتایج بررسی شده، احتمال ابتلا به پولیپ بینی در سنین میانسالی شایع تر می باشد.

انواع پولیپ بینی

راه های درمان پولیپ بینی

بسته به بزرگی پولیپ بینی راهکارهای متفاوتی برای درمان این عارضه وجود دارد. از جمله روش های مطرح برای درمان پولیپ بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دارو درمانی

داروهای تجویز شده برای درمان پولیپ بیشتر به تسکین علائم ناشی از این عارضه کمک می کنند.

• استفاده از اسپری های بینی

در مواقعی که التهاب بینی شدید باشد، پزشک متخصص استفاده از اسپری های بینی (کورتیکو استروئیدها) را تجویز می نماید. این اسپری ها باعث کاهش التهابات بینی و باز شدن راه تنفسی فرد می شوند.

اگر پولیپ بینی با استفاده از داروهای خوراکی درمان نشود، ممکن است نیاز به تزریق وریدی یا عضلانی مواد دارویی برای نتیجه دهی بهتر و سریع تر، باشد.

• داروهای ضد حساسیت

اگر علت پولیپ بینی عوامل حساسیت زا باشند، پزشک با تجویز داروهای آنتی هیستامین سعی در تسکین علائم پولیپ و درمان آن می کند.

• عمل جراحی

آخرین قدم برای درمان پولیپ بینی عمل جراحی آندوسکوپی می باشد. این روش در افرادی که پاسخ مثبت نسبت به روش های درمانی ساده و غیرتهاجمی نشان نداده اند، کارساز می باشد.

شاید با شنیدن نام جراحی دچار استرس شده باشید. عمل جراحی پولیپ بینی یک روش درمانی ساده، راحت و به صورت سرپایی می باشد.

جراح آندوسکوپی بینی می تواند به راحتی با استفاده از تجهیزات مدرن، پولیپ بینی را خارج کند و علائم ناشی از آن را بهبود ببخشد.

در این قسمت می توانید؛ فیلم جراحی پولیپ بینی توسط دکتر هیربد بهنام (جراح پلاستیک در تهران) را مشاهده کنید: