Global site tag (gtag.js) - Google Analytics --> آیا سرطان سینوس کشنده است | علائم سرطان سینوس | درمان سرطان بینی | درمان سرطان سینوس

با سرطان مهلک و کشنده سینوس و بینی آشنا شوید!!!

آیا سرطان سینوس کشنده است

از سرطان سینوس و بینی چه می دانید؟ آیا با عوارض مهلک این سرطان آشنا هستید؟ به نظر شما چه روش هایی برای مهار این سرطان وجود دارند؟

در این مبحث می خواهیم به بررسی همه جانبه ی سرطان سینوس، عوارض و روش های درمانی آن بپردازیم. همراه ما باشید.

سرطان سینوس چیست

شاید در مرحله ی اول از خود بپرسید سرطان سینوس و بینی چیست؟ در این نوع سرطان، تومور های خوش خیم یا بدخیم در حفره ی بینی و سینوس ها تشکیل می شوند.

سرطان سینوس و بینی بسیار نادر است و در اکثر موارد مردان را در محدوده ی سنی ۵۰ تا ۶۰ سال درگیر می سازد. این عارضه با سرطان های نواحی بینی یا گلو متفاوت است.

• تومور های سینوس و بینی در رده ی هفتم از توده های شایع سر و گردن قرار دارند.

نشانه های سرطان سینوس

از جمله علائم و نشانه های شایع و مطرح سرطان سینوس می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

• خونریزی از بینی
  • ترشح مخاط خونی از بینی
  • کاهش حس بویایی بیمار
  • اختلال در بینایی فرد (از دست دادن بخشی از بینایی، دو بینی و…)
  • انسداد دائمی یک طرف بینی (ممکن است در فردی این انسداد به طور کامل و دو طرفه اتفاق بیافتد.)

شاید با خواندن این علائم و نشانه ها به یاد یک سرماخوردگی یا سینوزیت مزمن بیافتید. شاید این علائم با سایر بیماری ها دارای وجه اشتراک باشد، ولی در مراحل پیشرفته ی سرطان سینوس و بینی شاهد علائم زیر خواهیم بود:

• احساس درد در صورت
  • تورم صورت

این اتفاق می تواند به دنبال التهاب و تورم سینوس فکی و فشار آن به بافت های نرم ناحیه ی گونه، ایجاد شود.

• احساس بی حسی در صورت
  • لق شدن دندان ها

یکی از علائم سرطان سینوس، افزایش پهنای قوس دندانی می باشد. به همین دلیل ممکن است دندان های بیمار لق شوند.

• التهاب و تورم غدد ناحیه ی گردنی
  • آبریزش چشم (چشم ها به دلیل آبریزش زیاد متورم و محدب شکل می شوند)
  • رشد توده در ناحیه ی صورت، بینی و یا حتی سقف دهان بیمار

توده های کام و یا زخمی شدن این ناحیه، حاکی از پیشرفت سرطان و درگیر شدن سایر اعضای بدن بیمار می باشد.

• در مواردی ممکن است توده های سرطانی زیر پولیپ بینی پنهان شوند. به همین دلیل ممکن است پزشک متوجه توده های سرطانی نشود و آن ها را اشتباها پولیپ طلقی کند.

اگر شما هم در زمره ی افرادی هستید که بارها به دلیل تشخیص انحراف و یا پولیپ بینی تحت درمان هایی مثل: جراحی انحراف بینی و… قرار گرفته و نتیجه ای نگرفته اید، بهتر است از پزشک خود بخواهید معاینات را گسترده تر و دقیق تر نماید.

علائم سرطان سینوس

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم فوق الذکر در مدت زمان طولانی مشاهده شدند، نیاز است به پزشک متخصص مراجعه کنید. با اینکه سرطان سینوس و بینی از شیوع کمی برخوردار است، احتمال تشخیص سریع و دقیق این بیماری در مراحل ابتدایی، دشوار است. ولی با این حال نمی توان از ارزش و تاثیر معاینات پزشکی در مراحل ابتدایی این بیماری، چشم پوشی کرد.

تشخیص سرطان سینوس

گاهی ممکن است پزشک متخصص به دلیل ارزیابی دقیق شواهد و علائم موجود، روش های تشخیصی مختلفی را تجویز نماید. به مثال های زیر توجه کنید:

• آندوسکوپی بینی و سینوس ها

در این روش می توان با استفاده از یک ابزار باریک مجهز به دوربین (آندوسکوپ) حفره ی بینی و سینوس ها را به طور دقیق بررسی نمود.

• سی تی اسکن یا MRI

تهیه ی گرافی های تشخیصی می تواند اطلاعات حائز اهمیت در مورد نواحی داخلی بینی و سینوس ها در اختیار پزشک متخصص قرار دهد و او را در تشخیص صحیح و قطعی کمک کند.

• بیوپسی (نمونه برداری)

در این روش؛ نمونه کوچکی از بافت (تومور های موجود) تهیه می شود و پزشک می تواند بدخیمی یا خوش خیمی آن را مورد ارزیابی قرار دهد. این نمونه گیری می تواند در حین عمل آندوسکوپی سینوس صورت پذیرد.

همانطور که می دانید تشخیص صحیح و به موقع یک بیماری نقش موثر و مفیدی در روند درمان و بهبودی بیمار دارند. به همین دلیل روش ها مذکور می توانند پزشک متخصص را در انجام بررسی های دقیق کمک کند.

با مشخص شدن علت علائم و ریشه یابی شدن آن ها، می توان از بهترین روش برای درمان عوارض و یا کاهش علائم موجود، استفاده نمود.

علت سرطان سینوس چیست

حال وقت آن رسیده است که علت این سرطان را ریشه یابی کنیم. با اینکه علت این سرطان به طور دقیق مشخص نیست و هنوز تحقیقات در مورد آن ادامه دارد، عوامل زیر می توانند از جمله پارامترهای موثر در سرطان سینوس و بینی، باشند:

• جنسیت (مردها نسبت به زن ها بیشتر در معرض این سرطان قرار می گیرند.)
  • مجاورت با مواد شیمیایی (مخصوصا افرادی که در آزمایشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی با مواد شیمیایی گوناگونی، به مدت طولانی سر و کار دارند.)
  • استعمال دخانیات
  • ویروس پاپیلوما (HPV)

آیا سرطان بینی قابل درمان است؟

فاکتورهای زیادی روش درمان سرطان سینوس و بینی را مشخص می کنند. به طول مثال مواردی همچون:

• شدت بیماری
  • پیشرفت سرطان و درگیری سایر ارگان ها (متاستاز)
  • وضعیت کلی بیمار
  • سن بیمار و…

در تعیین روند درمانی دخیل هستند. با این حال از جمله روش های درمانی مناسب و موثر می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

• خارج کردن تومور به وسیله ی جراحی آندوسکوپی و یا جراحی باز
  • پرتو درمانی
  • شیمی درمانی

از روش های پرتو درمانی و شیمی درمانی، را می توان به عنوان روش های درمانی مکمل بعد از عمل جراحی، استفاده کرد.

از پیگیری بعد از درمان غافل نشوید!

معاینات منظم و مراجعه به پزشک متخصص بعد از گذراندن روند درمان، لازم و ضروری است. این معاینات باعث می شود بیمار از لحاظ عود مجدد سرطان مورد ارزیابی قرار بگیرد.

بسیاری از افراد بعد از گذراندن طول درمان، نسبت به معاینات منظم و دوره ای بی تفاوت می باشند. به خاطر داشته باشید علت بسیاری از عوارض سرطان سینوس، مراجعه ی دیرهنگام بیمار به پزشک متخصص است. گاها مشاهده شده است، به دلیل مراجعه ی دیرهنگام به پزشک، شدت بیماری به قدری زیاد شده است که راهکار مناسبی برای درمان عوارض موجود؛ وجود نداشته است!!!

چکیده مطلب

برای تشخیص و درمان مناسب سرطان سینوس و بینی، لازم است در صورت مشاهده ی علائم بیان شده در این مطلب، سریعا به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

زیرا تنها در این صورت می توانید از پیشرفت این سرطان در مراحل ابتدایی و خفیف جلوگیری کنید و سلامت خود را تضمین نمایید.